Concurs de eseuri : ”Arhitectura Celuilalt: între grație si gravitație” (Ediția I)

 

 


” Cu mai mult de un milion de arhitecți în lume, mai multe soluții și idei ar trebui propuse pentru a ne adresa problemei sărăciei (…) Nu suntem învățați lucurile cu adevarat importante în universități“ (Alejandro Aravena )


Print

 

Organizat de ARHIAS, în parteneriat cu OAR Iași și ASAI, în cadrul  „MUST-lui de Arhitectura Iasi”, 19-24 Octombrie 2015.


Scopul proiectului

      Concursul de eseuri: “Arhitectura Celuilalt, intre gratie si gravitatie” si-a propus încurajarea manifestărilor teoretice în domeniul arhitecturii, inițiativă menită să completeze o carența a educației de arhitectură din România prin promovarea și incurajarea abordării critice a fenomenului arhitectural. S-a acordat importanță dialogului multidisciplinar dintre arhitectură si domenii conexe: psihologie–sociologie–economie. Scopul declarat al evenimentului a fost  acela de a invita publicul larg să completeze o analiză critica a fenomenului arhitecturii sociale.

Proiectul a urmărit organizarea unui concurs național de eseuri dedicat studenţilor arhitecţi sub genericul „ Arhitectura celuilalt ” – pe fondul  slabei reprezentativități a fenomenului teoretic in educația de arhitectură în România.

Tema lansată spre discuție chestionează stringența reconsiderării responsabilității sociale a  arhitectului în comunitate din perspectiva tinerii generaţii și dorește să atragă atenția asupra necesității  ralierii la discursului internațional (teoretic și practic) pe această temă.

Grupul ţintă

Concursul a fost deschis atât arhitecților, studenților arhitecți, criticilor de arhitectură sau arta, profesorilor – cât și filosofilor, teoreticienilor, sociologilor , urbaniștilor, designerilor sau oricăror alte persoane interesate de abordarea  teoretică a arhitecturii.

Activităţile principale

–       Concursul a fost organizat autonom pe baza unui regulament propriu.  Primii 5 in ordinea mediilor au fost declarati finalisti si au fost invitați sa sustina lucrarea in fata juriului pe data de 23 Octombrie în Iași.

Obiectivele atinse ale proiectului:

  • Deschiderea unor sesiuni de discuții pe tema “Arhitectura Celuilalt” pentru a reliefa importanța adresabilității actului creator către comunitate.
  • Încurajarea cooperarilor la nivel teoretic și practic între studenții arhitecți, arhitecți, urbanisti, sociologilor, filozofilor, psihologilor.
  • Crearea unor oportunităţi de cooperare între şcolile de arhitectură si studenti arhitecți din diferite centre universitare.
  • Radiografierea stadiului actual al societății prin prisma opiniilor primite , identificarea unor proiecte existente sau captarea unui aflux idei pentru proiecte potențiale, semnificative social.
  • Însuşirea de către tinerii arhitecţi a instrumentelor de comunicare şi argumentare teoretică.

Rezultate obținute

  • Inaugurarea unui ciclu de dezbateri despre “Arhitectura celuilalt” .
  • Adunarea unor lucrări reprezentative care pot se constitui în viitor într-o culegere de texte bine sustinute care să se adreseze temei sus menționate.
  • Initierea receptibilitatii legitime a comunității arhitecturale din România cu privire la importanța fenomenului “arhitecturii celuilalt

Juriul Competitiei

  • Prof.dr.arh. Augustin Ioan – președinte, UAUIM, București
  • Prof.dr.arh. Dana Vais – membru, UT, Facultatea de Arhitectură, Cluj-Napoca
  • Conf.dr.arh. Francoise Pamfil – membru, UAUIM, București
  • Prof.dr. Vintilă Mihăilescu – membru, SNSPA, Facultatea de Științe Politice, București
  • Conf.dr.arh. Mihai Corneliu Drișcu – membru, UT, Facultatea de Arhitectură “G.M. Cantacuzino”, Iași

 Câștigătorii Ediției I

  • LOCUL I : Erimescu   Patricia

Ziduri noi si granite vechi

  • LOCUL II: Apostu  Andreea

Locuirea impreuna -intre gratie si gravitatie sau echilibrul fragil dintre identitate si alteritate

  • LOCUL III: Moleavin Adrian + Dusoiu  Codina Elena

 Arhitectura ca traiectorie. Spre (in) launtru

  • MENTIUNE:  Voica   Andrei

 Melancolia ca instrument de proiectare

  • FINALIST:  Tutu  Oana

Crescand impreuna. Arhitecturi integrative ale copilului in  oras

1365

Post navigation